Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O společenské odpovědnosti ..

V charakteristice jedné velké nejmenované společnosti působící u nás na poli energií se pod titulkem "Společenská odpovědnost" doslova uvádí : "Podmínky našeho světa se v posledních letech velmi rychle mění. Energetická skupina XY tyto změny přijímá jako výzvu a nové podmínky aktivně spoluutváří. Tvorba zisku není to jediné, čím se zabýváme – společenská odpovědnost firmy je důležitým prvkem naší podnikatelské činnosti. Společensky odpovědná firma plní včas svoje závazky, chová se slušně ke svým zaměstnancům, zákazníkům, životnímu prostředí a udržuje dobré vztahy s představiteli politického a společenského života a širokou veřejností." Tolik vzletná a šlechetná vize firmy a nyní zpátky na zem .. do reality. Do české reality.

V srpnu 2012 se naše obec ocitla poněkud v nezáviděnihodné situaci - po více než roce a půl od podání žádosti o dotaci na výstavbu Polyfunkčního domu jsme dostali souhlasné stanovisko, ovšem už první jednání s patřičným ministerstvem se ukázalo, že zejména požadovaný termín pro dokončení stavby bude šibeniční. Dům měl být postaven a předán do konce roku 2013 a když vezmeme v úvahu, že lhůty pro výběrové řízení v souladu se zákonem o veřejných zakázkách nijak zkracovat nelze, tak na realizaci stavby samotné zůstával rok a něco. Aby vůbec mohly být výkopové práce zahájeny, bylo potřebné přeložit cca 60 metrový kabel nízkého napětí (dále NN) vedený v zemi a táhnoucí se jako na potvoru středem budoucí zastavěné plochy.

Neprodleně jsem proto požádal počátkem září 2012 společnost XY o provedení těchto prací v co nejkratším termínu s tím, že jim poskytneme maximalní součinost. Když jsem vyslovil požadavek na to, aby projekt včetně prací byl realizován do konce listopadu 2012, tedy za 3 měsíce, setkal jsem se s výsměchem, že podobné akce se realizují 9 měsíců až rok. Příliš jsem nechápal, co na vykopání 60m dlouhé a 60cm hluboké drážky pro nové vedení kabelu (ten původní ze 70-ých let minulého století zůstal v zemi, nebylo třeba s ním jakkoliv hýbat) může být tak časově náročné. Pomohl jsem tedy zajistit všemožné souhlasy dotčených orgánů, sousedů pozemku, také na stavebním úřadě mi vyšli vstříc .. koncem září nic nebránilo podepsat smlouvu o dílo a projekt přeložky realizovat.

Smlouva z firmy XY skutečně dorazila, ovšem při jejím čtění se mi udělalo poněkud nevolno - celková cena přeložky byla vyčíslena na 392.000,- Kč. Navrhovaná částka mě připadla jako překlep, hledal jsem proto i nějaký položkový rozpočet jako přílohu smlouvy. Ten ale přiložen nebyl, obratem jsem si s pracovníkem podepsaným pod smlouvou sjednal osobní schůzku v místě sídla firmy. Jednání pak probíhalo přibližně následovně :

"Dobrý den, můžeme se prosím společně podívat na náležitosti návrhu smlouvy č. 12345 o přeložce vedení kabelu NN na parcelách č. .. z důvodu stavby Polyfunkčního domu?."

"Jistě, a co konkrétně potřebujete?"

"Zajímal by mě položkový rozpočet k částce 392.000,- Kč, kterou máme dle smlouvy Vaší společnosti uhradit. Chtěl bych si jej okopírovat a blíže prostudovat před tím, než smlouvu jako statutární zástupce obce a investor zároveň podepíšu"

"Nezlobte se pane starosto, ale položkový rozpočet je interní záležitostí naší společnosti. Můžu Vám jej předložit pouze k nahlédnutí, kopírovat Vám jej dle našich interních předpisů nesmím."

Téměř jsem oněměl, ale pracovník firmy XY trval na svém. Souhlasil jsem tedy a položkový rozpočet mě byl předložen. Vytáhl jsem zápisník a začal jsem si údaje z rozpočtu opisovat.

"Co to děláte pane starosto?"

"Opisuju si jednotlivé položky, abych věděl, za co máme platit ..", ani jsem nezvedl oči od papíru a pokračoval v opisování.

Pracovník znejistěl, zvedl telefon a někam volal. Současně s dokončením opisování položek vstoupil do kanceláře jiný muž, představil se jako nadřízený pracovníka se kterým jsem dosud jednal a vyzval mě, abych s ním šel do jeho kanceláře.

"O co se Vám jedná, pane starosto?"

"Pane vedoucí, jedná se mi o to, abych z údajů které jsem si právě opsal u Vašeho kolegy vytvořil slepý rozpočet a ten pak poslal 3-4 firmám s žádostí, aby mi jej nacenili."

"A jak s tím naložíte potom?", znejistěl vedoucí.

"No potom porovnám tyto ceny s Vaší nabídkou 392.000,- Kč a pokud průměrná cena všech firem které oslovím bude cca o 30% a více nižší než je ta Vaše, obrátím se na policii a případně na soud, aby záležitost prošetřili", vystřelil jsem od pasu.

Pan vedoucí se dlouze odmlčel. "A nemohli bychom situaci vyřešit jinak?"

"To mohli, od toho jsem tady. Můžete mi prosím předložit projektovou dokumentaci, za kterou si v rozpočtu účtujete částku 18.000,- Kč?"

Již viditelně nervózní vedoucí mi podával 2 papíry A4, z nichž na jednom byl jednoduchoučký nákres, který by za 10 minut zvládla moje osmiletá dcera a na druhém byl doplňující text k tomuto výkresu.

"18.000,- Kč za dva papíry, to je celkem slušný byznys, nemyslíte?", pročítal jsem dál rozpočet, "a můžete mi vysvětlit co znamená položka demontáž kabelu za 33.000,- Kč, když tento zůstává v zemi?"

Pochopitelně nemohl, a já pokračoval : "A co se skrývá např. pod položkami příprava a řízení stavby ve výši 36.474,- Kč a rezerva ve výši 45.591,- Kč?"

Pan vedoucí začal něco vysvětlovat, ale hlavu ani patu to nemělo .. a také můj čas byl drahý - za ty roky jsem se naučil vážit si ho natolik, abych ho neztrácel více než je nezbytně nutné.

"Abychom to zkrátili, pane vedoucí .. dnes je úterý, do konce týdne očekávám ve své poště nový návrh smlouvy", oznámil jsem suše, podal mu ruku a jal se o odchodu.

V pátek mě skutečně přišel nový návrh smlouvy. Text byl úplně stejný jako u té první, i číslo smlouvy stejné lišila se pouze částka - ta nyní hovořila o 232.000,- Kč. Rozdíl rovných 160.000,- Kč. I to se mi zdálo moc, vzhledem k časové tísni jsem takto navrženou smlouvu podepsal.

Abych tedy také já neokrádal laskavého čtenáře o drahocenný čas, závěrem jenom stručně : přeložka kabelu NN se realizovala (a následně zkolaudovala) do konce listopadu 2012 a poté jsme zahájili stavbu Polyfunkčního domu, který má nyní za sebou úspěšnou zimní sezonu v plném provozu. Firma XY nám na základě skutečných nákladů stavby posléze vrátila cca 14.000,- Kč, celkové náklady, které naše obec zaplatila byly po tomto zápočtu 214.000,- Kč.

Slepý rozpočet, který jsem si v kanceláři opsal, jsem pak pro zajímavost poslal k nacenění dvěma specializovaným firmám - jedna poslala nabídku na 119.000,- Kč a druhá na 135.000,- Kč.

A úplným závěrem moje upřímné poděkování firmě XY za skutečnost, že společenská odpovědnost je důležitým prvkem jejich podnikatelské činnosti. Jenom si nejsem jistý, jestli se podobným kodexem řídí ve své mateřské zemi stejným způsobem jako u nás ..

Pozn.: V rámci objektivity musím konstatovat, že v následujících letech jsme zmiňované firmě poskytovali součinnost při mnoha dalších investičních akcích v našem katastru - zde již panuje moje naprostá spokojenost s jejich průběhem.

Autor: Rostislav Mihel | úterý 22.7.2014 11:01 | karma článku: 10,64 | přečteno: 460x
  • Další články autora

Rostislav Mihel

Setrvávat v bludu není pro SPOLU prozíravé

Předseda ODS Petr Fiala se ve čtvrtek ohradil proti názoru jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS), podle kterého rozhodnutím Ústavního soudu o přepočtu hlasů na mandáty padl hlavní argument pro společnou cestu k volbám s lidovci.

5.2.2021 v 11:21 | Karma: 22,73 | Přečteno: 698x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Rostislav Mihel

Očkovací taškařice

"Starosto, tož kdy sa u nás bude konečně očkovat. Šak v Popovicách už sú naočkovaní, tož proč u nás né .." "Zdravím Vás tetičko, Zlínský kraj nemá ani jednu vakcínu, néni čím očkovat, bohužel." "Aha, tož tak. Nedá sa. Budeme čekat."

22.1.2021 v 9:15 | Karma: 23,51 | Přečteno: 706x | Diskuse| Společnost

Rostislav Mihel

Elektronizace státní správy - vzletný pojem s tristními výsledky

Jako člověk pohybující se většinu svého života ve světě IT technologií upřímně žasnu, jak v roce 2017 může vypadat přístup úřadu směrem k občanovi z hlediska pružné a efektivní komunikace. Posuďte sami z těchto dvou příkladů.

17.10.2017 v 10:48 | Karma: 24,79 | Přečteno: 576x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Rostislav Mihel

Vítězství demokracie v Podolí

"Morálku zákonem nenahradíme", řekl nedávno při příležitosti setkání starostů končící hejtman Zlínského kraje pan Stanislav Mišák, a toto pravdivé tvrzení přesně charakterizuje situaci v Podolí po červencovém odvolání starostky.

7.11.2016 v 13:36 | Karma: 17,11 | Přečteno: 860x | Diskuse| Ostatní

Rostislav Mihel

Invaze xichtů

Hledí na nás odevšad. Tisíce obličejů, obyčejným lidem nutně monotónních a splývajících. Kdybych byl jedním z nich, těžko bych si asi mohl dovolit těchto pár následujících přidrzlejších poznámek.

6.9.2016 v 8:36 | Karma: 32,23 | Přečteno: 2481x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Arizonští poslanci schválili zrušení 160 let starého zákona zakazující potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 80
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1990x
Jsem jedenáctým rokem starostou slovácké obce Drslavice a při svém rozhodování se vždy řídím selským rozumem. Starostování vnímám jako službu všem spoluobčanům bez rozdílu. Před tím jsem cca 20 let na různých úrovních pracoval v IT a životní zkušenosti v těchto letech získané se snažím aplikovat na obecním úřadě.

Seznam rubrik